11 oktober 2018!

13 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

11 oktober 2018

Karibu!!

Vandaag is mijn een na laatste dag bij de tandarts en de kindjes!😪 Ik ga het hier zeker missen! Vandaag waren beide dokters aan het werk! Om de beurt natuurlijk want er is maar een stoel! Er kwam een meisje binnen met haar ouders en dr. Noelle mocht haar behandelen! Ik vond het echt geweldig om te zien! De ouders waren redelijk rustig met als gevolg dat het meisje dat ook grotendeels was. Ze lag in de stoel en dr. Noelle kwam naast haar zitten. Ze vroeg haar eerst dingen over het weer en daarna vertelde ze een kort verhaaltje over wat er ging gebeuren. Het ging ongeveer zo: “Je krijgt dalijk een medicijn, dat een heeel klein beetje pijn kan doen... Je legt je handen op je buik en je sluit je ogen! Als het een beetje pijn doet druk je een beetje op je handen en blijf je sterk! Na het medicijn zul je nooooit meer pijn voelen! Sawa?(goed?)”

En vervolgens was het meisje oké en klaar voor de behandeling! Dr. Noelle deed alles zo rustig dat het echt heel goed ging. Ze ging die injectie klaar maken en hield het vervolgens achter haar rug. Zodra ze haar ene hand bij het gezichtje van het meisje hield, sloot het meisje haar ogen en bracht dr. Noelle de injectie naar haar mond! Het meisje had zelf niet door dat het spuit was dus dat was gunstig! Toen het meisje vervolgens schrok van de injectie vertelde dr. Noelle nog eens haar handen op haar buik te leggen en rustig te blijven. De injectie was klaar en het meisje had niet gehuild! Kijk... dit willen we hebben! Zo kun je weer zien dat ouders ook een grote invloed hebben op de gevoelens van een kind. Slaan en een boze stem gebruiken helpt vaak niet. Je moet je voorstellen dat je als 5-jarige bij een vreemd gebouw aankomt met vreemde dokters die aan je mond gaan zitten frummelen en dat dan ook nog is je ouders je gaan slaan en boos tegen je gaan doen omdat je eigenlijk alleen maar bang bent! Best een gekke situatie soms!

Verder in de ochtend kwamen er nog meer kindjes. Dokter Noelle mocht ze weer behandelen en vertelde keer op keer weer het verhaaltje. Maar ieder kind reageert natuurlijk anders en ieder kind heeft andere gevoelens, dus soms werd er gehuild, geduwd en getrokken door het kind zelf!

Rond 11:45 ben ik naar YWCA gegaan om lekker te spelen met de kindjes! Om 13:00 zijn we weer gaan lunchen bij het restaurantje en daarna zijn Mercy, Silvia en Arianna gekomen om te gaan shoppen en een ijsje te eten! Eenmaal thuis hebben we onze was nog gedaan en zijn we daarna gaan eten!

We beseften ons dat dit onze laatste avond maaltijd is met zijn vieren!😢 We aten heerlijke vis met french fries en groente! In de avond nog gezellig een filmpje en lekker ons bedje weer in!

Slaap lekker!

Morgen mijn laatste dag bij het ziekenhuis en YWCA!

1. Noor Coppens:
    13 oktober 2018
    Lieve schat,
    Wat heb je ons met je leuke verhalen goed op de hoogte gehouden van je inzet en avonturen. Ik ben super trots op je! En wat zul je die lieve mensen daar gaan missen! Reden misschien om nog eens terug te gaan😜 (samen😂) geniet van de laatste dagen en cu maandaag❤️💋
  2. Noor Coppens:
    13 oktober 2018
    Misschien nog wat mooie fotootjes plaatsen???