12 oktober 2018! Laatste werkdag!

13 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

12 oktober 2018! Mijn laatste werkdag!

Goede morgen!!

Vandaag is mijn aller aller aller laatste werkdag in Tanzania! Ik ga er dubbel van genieten!

Ik ging vandaag iets later naar de tandarts omdat dit het laatste “echte” ontbijt is met zijn vieren! Rond 09:00 was ik bij dr. Noëlle en dr.Umudy. Dokter Noëlle was bezig met de patiënten en Umudy deed wat schoonmaak werk. Ook vandaag was het weer een aanloop met veel kindjes! De jongste die ik voorbij zag komen was 1 jaar! Ja 1 jaar! Het jongetje had bloedend tandvlees dus er moest even naar gekeken worden. Op de wat minder drukke momenten zat Dr. Noëlle achter de computer. Ze deed dan zoals zij zei “extra knowledge”. Ze had een document wat over het houden van vis en kippen ging. Hoe je een goede vis/kippen houder kon zijn. Erg grappig natuurlijk want in Nederland zou dit niet zo maar het eerste zijn waar je naar gaat zoeken!

Maar oké! Even een lesje kippen houden/vissen houden! Het is heel belangrijk om je eigen vis of kip goed te kennen, zodat je weet wat je verkoopt!

Rond 11.30 vond ik het wel weer tijd om naar mijn babies op YWCA te gaan, ook daar heb ik mijn laatste dag!

Ik had nog een doos met mondkapjes in mijn koffer liggen dus deze heb ik gegeven aan dr. Noëlle. Ze was erg trots dat ik 2 weken heb meegekeken in hun praktijk en dat ik veel geleerd heb over het tandarts leven in Tanzania! Ze zei: I am going to miss you!” En ik haar natuurlijk ook! Dr. Noëlle is zo ontzettend lief en goed in haar werk! Dokter Umudy kan wat dat betreft nog veel leren van de omgang met kinderen door dokter Noëlle! Ik hoop dat de praktijk lekker druk blijft en dat ze iedereen goed kunnen blijven behandelen. De tandheelkunde in Tanzania kan op veel vlakken verbetert worden! Maar daar zijn heel wat jaren aan voorlichting voor nodig! Misschien wel een doel voor in de toekomst! Wie weet!

Om 11.30 ben ik naar de kindjes op YWCA gegaan! Lotte was tv aan het kijken met de kindjes! Na het tv kijken was het lunch tijd. Iedereen weer handjes wassen en pap eten! Ondertussen hebben nog maar 3 kindjes hulp nodig bij het eten! De rest kan allemaal zelf uit een beker drinken! Hebben we toch weer iets bereikt in deze 4 weken.. want toen ik begon moesten we er soms per vrijwilliger 2 eten geven! Na de lunch hebben we de kindjes weer lekker in bed gelegd en ben ik met Iris, Emanuel en Jackie gaan lunchen bij een restaurantje om de hoek. Dit was mijn laatste moment met Jackie, omdat ze vandaag vertrok naar Dar Es Salaam voor 3 dagen.

Na de lunch zijn Nathaniel (birthday boy) en Katherine nog aan geschoven! Jackie en Emanuel moesten gaan en Iris ging naar de nagel salon waar Lotte ondertussen bezig was haar nagels te laten doen. Ik ben met Nathaniel en Katherine terug gelopen naar YWCA. Zij gingen naar huis en ik ging weer terug naar de kindjes. Ze waren ondertussen al wakker en druk aan het spelen! Rond een uur of 16:00 kwam Lotte weer terug naar YWCA en hebben we nog wat fotootjes gemaakt! Wat ga ik deze kiddo’s missen! Stuk voor stuk zijn het allemaal schatjes! Soms chagrijnig, verdrietig of boos, maar meestal met een lach op hun gezicht! Ik ben benieuwd wat ze later gaan doen als ze groter zijn... maar daar zal ik waarschijnlijk niet achter gaan komen! Ik hoop dat Evaline hulp blijft krijgen van vrijwilligers, anders wordt het voor haar heel erg zwaar in de toekomst! Zorgen voor 10 kindjes van ongeveer 2 jaar.. is echt geen makkie! Kleding wassen, eten maken, bedden verschonen, eten geven, schoonmaken in de opvang en ook nog eens de kindjes vermaken is eigenlijk gewoon niet te doen!

Ik heb 3 van mijn eigen badhanddoeken bij YWCA achter gelaten.. er was dringend te kort aan handdoeken en aangezien mijn koffer wat minder vol moet zijn voor de terug weg vond ik dat wel een slim idee!

Rond 16:45 heb ik “badaye” tegen de kindjes gezegd en ben ik met Lotte naar de nagel salon gelopen om te kijken of Iris ondertussen klaar was met haar nagels!

Eenmaal thuis heb ik met Mercy nog wat gekletst. Rond 18:30 hadden we social dinner! Mercy had een taart gemaakt voor Nathaniel’s verjaardag.. en wij moesten zorgen dat deze heel aankwam bij het restaurant... Dat is echt een onmogelijke opgaven in een TukTuk! De ene laag van de taart was een beetje van de andere laag afgeschoven, maar de koks bij “kitchen flavour” hebben het gefixt! Dus als voorgerecht hadden we taart!

Na het avond eten zijn we naar “hugo’s” gegaan. Een soort cafeetje in de openlucht. Het was er heel erg donker, maar wel gezellig. Daarna zijn we met 9 personen in een auto naar de Malindi Club gebracht. Mercy was ook gekomen. We hebben lekker gedanst, veel mannen afgewezen en savanna gedronken! Rond 01:00 waren we weer thuis, want Arianne en Silvia vertrekken morgen naar Zanzibar voor 4 dagen!

Badayee! Usiku mwema!XX

1. Opa en Oma'.:
    13 oktober 2018
    Hallo Freeke.

Wat een mooi verslag.Het zit er bijna op in Tanzania.Wij zijn weer blij als je thuis bent.
    Maar deze weken vergeet je nooit meer en zul je er nog dikwijls aan terug denken!!!!!!!!.hoe het de kinderen ver gaat.Heel veel groetjes van ons Opa en Oma.
  2. Marjo van den Broek:
    14 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal weer. Geniet nog van de laatste dagen daar en goede reis terug naar Nederland. Groetjes Marjo.