7 & 8 oktober 2028! Safari!

9 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

7 oktober 2018!

Goedemorgen! De wekker ging om 05:45, tijd om warme kleren aan te trekken en tanden te poetsen! Gelukkig niet opgegeten door een hyena! We kregen dit keer niet echt een ontbijt, maar we kregen koekjes en thee. Om 06:10 zaten we weer in de Jeep om de zonsopkomst in de Serengeti te kunnen bekijken. Toen we paar minuten aan het rijden waren zagen we meteen al leeuwen op de savanne lopen! Alle andere dieren zoals antilopen sprinten natuurlijk weg! Ook zagen we nog wat hyena’s, olifanten en giraffen. Rond 06:30 begon de zon op te komen. Echt prachtig om te zien hoe alle kleuren in de lucht veranderen van blauw naar oranje en weer roze! Na de opkomst hebben we nog getoerd door de serengeti en kregen we rond 11:00 onze brunch! Lekker aardappeltjes, ei, beef en pannenkoeken! Echt heerlijk! Rond een uur of 13:00 waren we weer bepakt en bezakt in de jeep en moesten we de Serengeti verlaten. Om 14:00 stipt moesten we het park weer uit zijn, anders moest er extra betaalt worden! Op de terugweg kwamen we nog een sprintende struisvogel en een cheetah tegen! Om de sprintende struisvogel moesten we allemaal erg hard lachen... het ziet er gewoon heel komisch uit!

Om 14:04 waren we het park uit... het was eigenlijk te laat, maar omdat Julius onze driver met wat parkbeheerders heeft gepraat hoefden we niks te betalen! Ik was ook niet echt van plan nog eens het dagbedrag neer te leggen!

Vanaf de Serengeti begon onze reis weer terug naar de Ngorongoro krater! Weer een hobbelige weg met veel kiezels en zand. En weer 5 moslima’s in de jeep!😂

Rond 17:00 kwamen we aan op de camp site en werden onze tentjes weer neergezet! Dicht bij het douche gebouw stonden 4 zebra’s in het gras te chillen. Soort van de huisdieren van de camp site. Ik heb nog even met papa, mama en marijne gefacetimed en ben daarna gaan eten! We hadden pilau met groenten en een soort kool! Erg lekker! Ik had besloten niet te gaan douchen, want Lotte en Iris vertelde dat het voelde alsof er ijsblokjes over je heen werden gegooid. Dus heb ik me maar gewassen met wat vochtige washandjes! Na wat geklets met Iris in de eetzaal zijn we rond 22:30 toch maar naar de tent gegaan om te slapen. De wekker stond weer om 05:00 dus vroeg uit de veren! Morgen naar de krater om alle dieren te bekijken! Ik hoop dat we een neushoorn gaan spotten, dan is onze Big. Five compleet!😍

Usiku Mwema!XX

8 oktober 2018! STERVES KOUD

De wekker stond vandaag om 05:00, want om 05:30 hadden we ontbijt! We wilde de opkomst van de zon zien en vroeg weg om alle dieren te kunnen bekijken! Het was vannacht echt sterves koud in de tent. Ik sliep al met een hardlooplegging en twee truien, maar het bleef koud! Je krijgt van drie nachten zonder kussen zo ongeveer een nekhernia, dus ben blij als ik weer een normaal bedje bij Mercy heb! Voordat ik naar het toiletgebouw ben gelopen, heb ik snel even twee shirts, een blouse, twee truien, drie broeken en twee paar sokken aangetrokken! Een voordeel: mijn tas is bijna leeg! Bij het ontbijt was het aardig stil, iedereen was natuurlijk nog in zijn slaapmodus! Rond 06:15 zijn we vertrokken naar de krater, onderweg even gestopt om de zon te bekijken en het mooie landschap! Even later in de krater hebben we weer veel dieren gezien en hebben we onze BIG FIVE compleet gemaakt! We hebben een neushoorn gespot in de verte! Ook zijn we onderweg nog een stuk of 6 leeuwinnen tegen gekomen! Ze kamen erg dichtbij de auto, durfde bijna mijn raam niet open te doen!😱 Maar wel echt super vet om zulke “gevaarlijke” dieren op ongeveer 1 meter afstand te kunnen bekijken! Naast de leeuwen hebben we nog verschillende hippo’s, gnoe’s en zebra’s gezien! En als kers op de taart kwamen we als laatst nog twee echte mannetjes leeuwen tegen, net zoals bij de lion king! Echt heel gaaf! Eenmaal terug gekomen op de camp site heeft Freddie voor ons de lunch klaargemaakt. We hadden groente, pasta en kip. Rond 13:00 zijn we vertrokken naar Arusha. Om 17:00 stond Jackie ons op te wachten op de parkeerplaats! Dat kwam als een grote verrassing omdat we niet wisten wie onze chauffeur zou zijn! Met zijn zessen in een 5-persoonsauto zat lekker krap. Zeker als je nog een rit van 2 uur te gaan hebt naar Moshi! Om 19:15 waren we eindelijk weer thuis bij Mercy! We hebben snel gegeten, gedoucht en even thee gedronken. Daarna snel naar bed want ik kon inmiddels mijn ogen al niet meer openhouden!

De 4 dagen safari waren ontzettend gaaf, indrukwekkend, gezellig maar ook vermoeiend! Het was het allemaal waard!

Slaap lekker allemaal! X

(Foto’s volgen nog, no worries!)

1. Christel van den Boer:
    9 oktober 2018
    Wat omschrijf je alles toch mooi...Krijg het gevoel dat ik zelf op reis ben.
    Fantastische ervaring weer deze safari.
    Trots op je Friekie!!

Xxx
  2. Opa en Oma'.:
    Freeke.

Wat een belevenis .En je hebt wel veel gezien en kouw gehad.Thuis lig je lekker warm.
    De safari ver geet je nooit meer.En ook nog pannekoeken eten daar.Wij hebben genotenvan je reis verslag.Heel veel groetjes van ons Opa en Oma.Dikke knuffel..
  3. Noor Coppens:
    9 oktober 2018
    Jeetje mina wat een geweldige safari! Ook the big five gezien.... ben echt onder de indruk. Ik Kijk uit naar alle foto’s Freeke. Nu nog even de laatste dagen werken en zorgen dat je de mensen daar goed achterlaat! Geniet nog even van de laatste indrukken deze week moppie!
    Dikke kus💋
  4. Opa en Oma'.:
    10 oktober 2018
    Hey Freeke...of moet ik Jane zeggen....
    Wat een avontuur joh, die safari. Klinkt allemaal super gaaf & avontuurlijk.
    Ik zit ff bij opa en oma en die zetten altijd jouw verslag aan als ik er ben. Kan ik 't ff op mijn gemak doorlezen. Geniet nog even van deze bijzondere tijd!!! Nog een klein weekje te gaan, en dan weer terug naar de jungle in Helvoirt. Zal een verandering wezen....
    Dikke kus van ons 5jes. Liefs, Ellen XXX