21 September 2018!

22 september 2018 - Moshi Urban, Tanzania

Op vrijdag ben ik weer naar de opvang “ywca” gegaan! Dit keer wat vroeger, 08:00. Ik heb samen met Rita en Ines grote letters gemaakt om boven het bord op te hangen. We hebben de geknipte figuren beschreven met het alfabet en op een groot bord geplakt. Daarna ben ik om 10:00 met Lotte naar Hope Haeva A gegaan. We hadden daar een kennismaking met de dagopvang en de supervisor Everest. Hij en zijn vrouw organiseren de opvang. Er zijn twee locaties, A en B. Vanaf volgende week maandag ga ik samen met Lotte naar Hope Haeva A. Het heeft ongeveer 6 klas lokalen, een keuken, toiletten, een buitenplaats en een kantoor waar Everest aan het werk is. Maandag gaan Lotte en ik allebei apart langs de klassen om te kijken welke leeftijd we het leukst vinden. Er zijn kindjes vanaf 1,5 tot 5 jaar. De oudste kunnen al goed engels en de jongste een beetje. Na een uurtje zijn Lotte en ik met Houssein onze tuktuk chauffeur terug naar ywca gegaan. We hebben de borden afgemaakt en de letters op gehangen. Vanaf nu hangt er een bord met het alfabet en vormpjes zoals een wolk, een ster, een hart etc. Toen de kindjes gingen slapen zijn wij gaan lunchen en daarna hebben we in een winkeltje speelgoed voor ze gekocht. De dingen die ik uit nederland had meegenomen had ik erbij op tafel gelegd. Toen alle kindjes wakker waren hebben we ze in de eetkamer verrast met 4 auto’s, ballonnen, bellenblaas, een bal, krijt, blokken, een medisch spelletje, een speeltelefoon en een piano. Vooral de ballonnen en de auto’s waren erg geliefd! Super om te zien hoe blij ze waren. Als laatste hebben Ines en Rita afscheid genomen van de kindjes en Eva. Het was hun laatste dag vandaag bij ywca! In de avond heeft Mercy gekookt, pilau met salade, rundsvlees en een soort spinazie achtige groente. Tot nu toe het beste wat ik op heb hier! In de avond gingen we met Mercy, Ines, Rita, Lotte naar de Malindi bar. Er speelde een live band, Swahili muziek. Ook kun je er lekkere savanna’s drinken. Het zit tussen champagne en zoete wijn in! Het is trouwens echt niet normaal hoe uitbundig Tanzanianen dansen! Lekker los met die heupjes. Om 02:00 wilden we met zijn 7’en in de tuktuk.. dat was geen succes. We kregen eerst een lekke band, daarna zou een andere tuktuk ons naar huis brengen maar we reden dus verkeerd. En toen moesten we nog tanken! Alles lekker pole pole😐. Maar uiteindelijk lag ik weer in mijn bedje! Morgen begint het weekend dus ik ben benieuwd wat ik allemaal ga doen!

XX vanuit Tanzania!

1. Sandra Verhoeven:
    22 september 2018
    Hai Freeke!
    Ik heb net je reisblogverhalen gelezen
    En ben echt jaloers op je..
    Wat een lieverdjes zijn het zeg 👶🏾❤️
    Gauw eentje in je koffer stoppen!
    Hoe gaaf om hiervoor iets te kunnen betekenen!
    Ontzettend leuk om je verhalen te lezen en nog heel veel plezier joh! 💋
    Groetjes, Henri & Sandra & kids
  2. Irreke:
    23 september 2018
    He freeke ik vind het super wat je doet echt mooi geniet ervan , ik volg je verhaal en ben erg benieuwd wat dit je brengt toetje trots op je zet hem op , we missen je wel hoor xx