24 september 2018!

25 september 2018 - Moshi Urban, Tanzania

Vandaag was mijn eerste dag bij hope haeva! Het was heel erg wennen, omdat er wel 80 kindjes rond liepen! Lotte en ik mochten bij elke klas eventjes kijken.. Ik begon bij de 3/4 jarige kindjes met juf Joyce. De lokalen zijn erg klein maar wel erg gezellig. De kindjes zitten op plastic stoeltjes en aan een plastic tafeltje. Vandaag was de eerste dag na de vakantie dus er werd niet veel gedaan. Alleen gegeten en geslapen. Wel heb ik wat “huiswerk” na mogen kijken. Ze krijgen elke dag 2 bladzijdes huiswerk. In het ene schriftje schrijven ze letters en in het anderen schrijven ze cijfers. De juf schrijft 3 letters/cijfers en de kindjes moeten deze naschrijven. Met het nakijken kon ik of een vinkje erbij zetten of “seen!”, dat betekent dat ze er nog even naar moeten kijken. Rond 10 uur kregen de eerste hun pap. Ondertussen was ik even bij de kleinste kindjes gaan kijken en ook Lotte was daar. Ze moesten op hun stoeltjes gaan zitten en voor het eten bidden. Na het eten “moesten” de kindjes “thankyou teacher” zeggen... dat is soms nog best lastig als je 2,5 bent en oorspronkelijk geen engels spreekt! Lotte en ik kregen ook een beker pap in ons handen geduwd... maar naar een nipje werden we al misselijk dus hebben we het maar laten staan!😅 (we hebben het op zijn minst geprobeerd!) Na het eten ben ik bij de “grown ups” wezen kijken. Deze kindjes zijn ongeveer 4/5 jaar oud. Ze kunnen goed engels spreken en trokken aan alles wat los en vast zat. Mijn handen waren natuurlijk heel raar dus die konden ze niet loslaten. Ook een kettinkje is heel aantrekkelijk! Maar ze waren wel erg lief! Rond 12.30 kregen de kindjes ugali voor geschoteld. Dit is ook een soort pap maar een stuk vaster. Samen met Lotte heb ik de kleinste kinderen geholpen met eten. Sommige waren zo moe dat ze letterlijk op tafel lagen te slapen. Na de lunch ging heel de opvang slapen, dus werden er uit een kamertje wel 25 matrassen getoverd. Er werd een laken omheen gelegd en alle kindjes werden daarna per vier verdeeld over een matras! Best hutje mutje zo met vier op een matrasje! Lotte en ik zijn daarna zelf gaan lunchen vlakbij ywca. We hadden een lekkere maiskolf gehaald en ik had zelf nog een pannenkoek van het onbijt bij! Heel erg lekker. Na de lunch zijn we naar ywca gegaan. We hebben daar wat plannen gemaakt over wat we nog willen verbeteren in de opvang. Vandaag zijn we begonnen met het verven   van de stoeltjes uit de speelkamer. Ze worden geel! Dat is iets vrolijker dan bruin... Ook hebben gezellig weer met de kindjes gespeeld en konden we met een goed gevoel weer terug naar huis. Als avond eten had Mercy salade met avocado😍, frietjes en vis gemaakt. Super lekker! Dus ik kan weer met een volle maag naar bed!

Usiku mwema!

1. Opa en Oma'.:
    Hallo Freeke.

Wat een mooi verslag.Thuis heb je een groot bed alleen soms voor twee(Jelle).
    Let je wel op je gewicht ?????want zo te horen eet je wel goed.Wat een mooie fotos kindjes zien wel zwart Hahaha. Heel veel groeten van ons Opa en Oma.
  2. Noor Coppens:
    Hoi Freeke,
    Je bent druk bezig zo! Mooie foto’s! Je ziet inderdaad wel dat deze kinderopvang “luxer”is als waar je eerst was. Het moet goed vorlen dat je wat kunt betekenen voor de mensen daar!
    Ben zo trots op he! Dikke kus💋 van mij
  3. Christel van den Boer:
    Hi Freekie
    Wat een enorme verschillen met hier zeg. Maar zo te lezen kun jij heel wat voor de kindjes betekenen. Dat moet goed voelen !! Verwen ze maar lekker.
    Xxx Chris