25 september 2018!

26 september 2018 - Moshi Urban, Tanzania

Karibuuuu!!

Dag 2 bij Hope Haeva begon erg leuk vandaag! Rond 08:15 waren we aanwezig en gelukkig ook, want de kindjes begonnen met zingen op de speelplaats. Ze stonden per klas in een rij, van jong naar oud. De lerares begon met “Good morning children, how are you today?”. Waarop de kinderen in koor antwoorden, “we are fine teacher, thank you teacher!”. Daarna werden er engelse liedjes gezongen om de sfeer erin te brengen en als laatste werd een algemeen Tanzaniaans/Afrikaans liedje gezongen. Het was heel leuk om te zien! Alle leraressen en kokkinnen moesten zich ook voorstellen, dus wij als “nieuwe teachers” ook. Dus dat ging zo: “Good morning everyone!”, “Good morning teacher”, “I am Freeke and I am your new teacher! Just call me Friekie cause Freeke is way too difficult!”.

Na het gespring en gezing mocht iedereen naar zijn klaslokaal. Lotte en ik hebben als eerst bij de “grown ups” gekeken. Dat was erg leuk en leerzaam. De lerares praatte continu engels dus moesten de kindjes dat ook. Ze was heel actief aan het les geven. Ze vroeg klassikaal dingen als “give me the sound of a cow/cat/dog” waarop de kindjes hun vinger op moesten steken en het antwoord moesten geven. Lotte en ik hebben de kindjes het liedje “head, shoulders, knee and toe” geleerd, met natuurlijk het dansje erbij. Om 10:00 kreeg iedereen weer (vieze) pap. Rond die tijd zijn we naar de aller kleinste gegaan en hebben we daar gespeeld tot 12:00. Ze mogen een uurtje tv kijken maar natuurlijk wel in het engels. Ze leren dan het alfabet doormiddel van een liedje. Bijvoorbeeld “A, A, A, Armadillo!” Of “E is for Elephant!”.. na een uurtje ken je alles wel zo ongeveer uit je hoofd!:)

Rond 13:00 zijn Lotte en ik weer gegaan omdat dan de kinderen gaan slapen en er voor ons weinig te doen is. We zijn daarom naar het zwembad gegaan om een beetje bij te kleuren en te relaxen.

Morgen ga ik samen met Rita en Ines het eerste stuk van de kilimanjaro hiken. We zullen de 2700 meter bereiken en aan het einde van de dag weer terug zijn. We beginnen om 10:00 en zijn dan rond 18:00 weer terug. Ik ben benieuwd of het me gaat lukken! In mijn rugzak neem ik 2 truien en 2 broeken mee omdat het steeds kouder wordt. Als we op 2700 meter hoogte zijn, is de temperatuur ongeveer 10 graden, dus een warme trui is denk ik wel nodig! (Rita en Ines zijn in de avond terug gekomen uit zanzibar, morgen is hun laatste dag)

Nu ga ik snel slapen want morgen zal pittig gaan worden!

“Wens me geluk, want dat heb ik nodig!”

(Joris zijn woorden!❤️❤️❤️)

1. Opa en Oma'.:
    26 september 2018
    Een mooie dag vandaag.Morgen zul je wel spierpijn hebben.HaHaHa.
    Wij gaan vandaag shoppen in Eindhoven.Lampen kijken.En lekker eten.
    Freeke heel veel groetjes van ons Opa en Oma en een dikke knuffel.
  2. Christel van den Boer:
    26 september 2018
    Friekie!!! Wat grappig zeg.
    Gaaf zo'n hike zeg!

Xx
  3. Mariette de Leeuw:
    26 september 2018
    Friekie, Good Luck morgen !!!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal met je belevenis op de Kilimanjaro.
    Liefs van alle Leeuwtjes xx
  4. Noor Coppens:
    Ha Friekie,
    Wat ben je een topper om al het onbekende te ondernemen! Ik wens je zeker geluk! En joris gaat als een engeltje op je schouder met je mee !❤️ You can do it girl💪
    Kus van mij