29 & 30 september 2018! Weekend 2!

1 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

29 september 2018

Gooodmorning! In de ochtend hebben we gezellig met zijn vieren ontbeten. Silvia en Arianne gingen de kilimanjaro beklimmen dus moesten ze rond 09:00 vertrekken. Mercy en ik zijn daarna naar een nagelsalon in het centrum geweest! Het was super gezellig, we hebben lekker onze teennagels laten lakken met gellak. Ik licht roze, mercy donker blauw. In Tanzania is het normaal dat een man een nagelsalon heeft en nee hij is niet gay! Er is bijna geen een vrouw die een nagelsalon heeft hier. Best wel gek maar oké een man heeft dus mijn nagels gelakt. Lotte kwam ons voor de laatste minuten vergezellen zodat we daarna ergens wat konden drinken en konden wachten op Emanuel en Iris. We hebben daarna met zijn vijven gegeten bij het lokale restaurantje waar ik ook mijn eerste lunch had op 19 september! Iris is gelukkig erg aardig dus ik denk dat het wel goed gaat komen! Ik heb voor het eerst ugali geprobeerd. “Maismeel met water”. Ik vond het voor een hap wel oké, maar toch niet om een hele berg ugali op te eten.

Na de lunch ben ik met Lotte, Iris en Mercy naar een soort drogisterij geweest want Mercy wilde wat make-up kopen en Lotte had olie nodig voor haar haren. Daarna zijn we bananen gaan kopen op de markt om morgen mee te nemen naar de hotsprings en de masai. Als laatste zijn we de kleding gaan halen bij de kledingmaker van Lotte en toen zijn we daarna naar huis gegaan. Eenmaal thuis heb ik “eindelijk” mijn kleren gewassen! Ik had 3 emmers om mijn was in te doen. In een emmer deed ik het was middel en de andere emmers zaten vol water om mijn kleding steeds minder te laten schuimen. In totaal ben ik hier wel 1,5 uur mee bezig geweest.... ook omdat er verf op mijn broek zat en je dat er niet zo maar af krijgt met een handwasje!

Als avondeten hadden we rundvlees met salade en aardappeltjes! Erg lekker!

Toen we eenmaal op de bank waren geploft en het idee hadden om nog masala thee te drinken kreeg ik een telefoontje van Lotte! Jackie had haar gebeld en we mochten naar de bruiloft komen! Binnen 20 minuten was iedereen op gepimpt en zaten we met 6 in de auto om naar de bruiloft te gaan! Het was weer waanzinnig mooi! Clara had echt een hele mooie jurk aan! Ondanks dat we al gegeten hadden konden we het buffet niet afslaan! We zijn er niet al te lang gebleven, rond 00:30 waren we weer thuis en konden we weer ons bedje in!

Morgen gaan we naar de hotsprings en de masai village! Ik ben benieuwd!

Slaap lekker!

30 september 2018!

Goeeeeeede morgen! Vandaag ga ik met Lotte, Iris, Arianne, Sylvia en Oscar masai village en de hotsprings bezoeken. Om 09:30 werden we door een mini busje opgehaald om te vertrekken naar de masai! De reis duurde ongeveer 45 minuutjes, maar dat was niet vervelend want de omgeving is heel erg mooi! (“Prachtig hè, die bomen mam?!”) Eenmaal aangekomen bij masai village werden we omgetoverd tot masai mensen! Het was erg raar want iedereen daar draagt slechts een doek. Gelukkig hadden wij wel gewoon een broek en een shirt aan! Aller eerst werd er een dans tussen de jongens en de meisjes gedaan. De vrouwen daar trokken ons overal naar toe... we moesten wel mee dansen! Na het dansen hebben ze ons laten zien hoe je vuur kunt maken met slechts alleen wat droog hout en wat wrijving! Was er leuk om te zien. Een jongetje van 14, wij noemde hem “alfaman” omdat voor een 14-jarige erg bazig was. Hij gaf ons een soort van rondleiding. Eerst liet hij de hutjes zien met de keuken! Nou leuk... een gat in de grond.... De keuken dames en heren!! Daarna het bed met als overtrek een koeienhuid! Na de hutjes zijn we nog bij “de markt” gaan kijken, maar we konden niet echt iets leuks vinden dus hebben we er eigenlijk niks gekocht. Daar was alfaman niet echt blij mee dus vroeg hij Lotte drie keer om geld. “Ik heb nieuwe schoenen nodig”, “ik moet naar school”. Maar 15 minuten voordat hij dat vertelde zei hij nog dat hij naar school ging en daar zijn engels had geleerd... dus dat verhaal klopte niet helemaal. We zijn daarna maar meteen gegaan... op naar de hotsprings! 30 minuten rijden op een zandweg met gaten is niet echt relaxed maar je moet er wat voor over hebben zeggen ze dan! Het was erg druk bij de hotsprings met lokale Tanzanianen. Ik denk omdat het zondag was! Het water was op sommige plekken super helder en blauw, echt een natuurlijk paradijsje! Als lunch hadden we weer koude frietjes met groenten en kip. Oscar had dit weer van thuis meegenomen.

Na de lunch gingen we lekker chillen in het water. We hadden twee banden gehuurd, nouja banden. Het was de binnenkant van een auto band denk ik! Maarja das ook een band!

Ook hebben we nog iemands leven gered! Ja! Ja! Heroes of the day! Tanzanianen kunnen dus blijkbaar helemaal niet zwemmen... verbaasde ons ook! Een man viel vanaf de kant in het water naast ons. Wij dachten een zwembeweging te zien maar na 3 seconde was zijn hoofd toch echt niet meer te zien dus wij als de wiedeweer die man op de kant getakeld! Achteraf was hij heel dankbaar en is hij nog ongeveer drie keer langs geweest om dankjewel te zeggen! Rond een uur of 16:30 zijn we weer in het busje naar huis gegaan. Daar zat Mercy op ons te wachten voor het eten! Chapati met heeel veel erwten en watermeloen! Het was opzich best lekker! Na het eten hebben we een film gekeken en wat thee gedronken. Daarna ben ik toch echt naar bed gegaan want ik moet de volgende dag om 06:30 op omdat ik begin bij het ziekenhuis!

Usiku mwema!XX

1. Jori:
    1 oktober 2018
    Hey vrouwke!!!! Hoe gaat het daar? We (Roy en ik) volgen al jou geweldige verhalen!!! Wat een super vette ervaring en leuke tijd breng jij daar door!!! Heeeel veel plezier in het ziekenhuis!!! Benieuwd hoe dat is ook!!! Liefs Jori en Roy natuurlijk!!!
  2. Opa en Oma'.:
    2 oktober 2018
    hoi moppie als je nog terug komt is er al werk voor je geregeld bij lef als afwasser en feestje te organieseren met gebakke geit veel succes in het ziekenhuis en kom weer snel naar huis en geen driemaanden weg blijven wand wij missen je heel ergxxx oma en opa doei
  3. Opa en Oma'.:
    2 oktober 2018
    Wat goed van je dat je al kunt wassen!!!!!!!!!.Mag je bij ons ook wel eens doen?????????
    Het eten is bij jullie wel lekker want de mail staat er vol van.En de feesten ook.
    Maar geniet er van .ook veel werk plezier in het ziekenhuis.Hier is alles oke.
    Heel veel groetjes van ons Opa en OmaEen heel dikke knuffel van ons.
  4. Noor Coppens:
    2 oktober 2018
    Ha dappere tanzaniaan van me,
    Wat een heerlijk weekend heb je weer achter de rug! En wat leuk dat je bij de bruiloft mocht zijn! Breng maar eens wat recepten mee naar nederland! Ugali was het toch he😜 En die geit... tja best zielig....
    nou zettumop in het ziekenhuis! En tot gsuw schatje
    Dikke kus💋