1 oktober 2018!

2 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

1 oktober 2018! (Begin van mijn laatste twee weken hier in Moshi!)

Vandaag moest ik om 06:30 mijn wekker zetten omdat ik om 07:15 met Jackie naar het “majengo” ziekenhuis ben gegaan. Het zag er allemaal nog best netjes uit! Natuurlijk niet zoals in Nederland maar wel gewoon te doen! Ik heb de supervisor van het ziekenhuis ontmoet en zij heeft mij kennis laten maken met dokter Umudy. Hij is tandarts hier in het ziekenhuis. Ze denken hier de hele tijd dat ik al een medische achtergrond heb. Hij wilde me bijna injecties laten zetten!😨 Dat heb ik toch maar niet gedaan!

Het gaat er hier heel anders aan toe dan in Nederland. Mensen komen alleen naar de tandarts als ze pijn hebben. Dus niet zoals in Nederland, 2 keer per jaar een controle. Ook begroetingen zijn er niet echt. Je gaat gewoon zitten en dan gaat het allemaal met je gebeuren. Hij zegt even wat er mis is en gaat aan de slag. Quality time heb je dus niet echt. De eerste patiënt was een man met kiespijn. Volgens hem moest de kies getrokken worden. Dus hup een verdoving erin en trekken met die handel. De tandarts kijkt verder ook niet naar de andere tanden en kiezen. Geen controle of iets dergelijks, alleen de kies die zeer doet. De kies was getrokken, de man geeft 10.000 shillings en gaat naar huis met paracetamol en een ander medicijn.

De tweede patiënt was een klein meisje met haar moeder. Het meisje had pijn aan haar boven tanden, die net door kwamen. Volgens Dr. Umudy was het nog melk gebit. Maar deze moesten ook verwijderd worden. Als eerst kreeg ze een verdoving en daarna werden ze eruit getrokken. Natuurlijk super sneu want ze was een beetje bang en ze moest huilen. Op de computer registreerde hij wat er aan de hand was. Dit was haar tweede keer dat ze kwam dus vandaar dat het in de computer gezet moest worden. Bij de andere patiënten heb ik hem dit niet zien doen. Kinderen hebben hier over het algemeen erg slechte tanden. Bij Hope Haeva hadden veel kinderen bruine tanden. Volgens hem komt het door het suikerrijk eten hier in Tanzania.

Er was ook nog een vrouwelijke tandarts aanwezig. Ik mocht van haar de injecties vullen, dat was best oké om te doen. Alleen maar kijken is ook een beetje saai.

Het engels van de tandartsen is wel oke. Ik kan ze niet altijd even goed verstaan maar ze proberen het wel!

De vrouwelijke tandarts vind ik persoonlijk wel het leukst. Tijdens een van haar patiënten liet ze me mee kijken in de mond en mocht ik met een pincet wat spullen voor haar pakken. Een meisje van 20 jaar had wel 4 plekken met cariës. De mensen hier in Tanzania zijn het tanden poetsen niet allemaal even gewend. Vandaar dat hun gebit er dus ook zo slecht aan toe is. Dit is weer een reminder om toch echt goed voor je tanden en kiezen te zorgen!

In Tanzania doen ze niet echt aan boren, ze trekken het meeste er gewoon uit. Als een patiënt vraagt om een kroon zou dat eventueel kunnen, maar anders wordt er niks teruggeplaatst.

Ik snap nu ook waarom de mensen in Tanzania mij raar aankijken als ik zeg dat ik een tandarts wil worden. De tandartsen hier zijn best wel hard handig en lomp, dus het is niet fijn om er naartoe te moeten. Ook de materialen zijn erg grof. Ze hebben natuurlijk wel de smalle en fijne materialen zoals in Nederland. Maar vandaag heb ik die niet echt voorbij zien komen! Ook werken de tandartsen staand. Ze hebben geen stoel en ze gebruiken de zaklamp van hun telefoon, want het licht doet het niet. Een opleiding tot tandarts duurt in Tanzania maar 3 jaar, in tegenstelling tot Nederland daar duurt het 6 jaar zonder specialisatie! Mann.. wat makkelijk hier!

Rond een uur of 12 had ik het wel weer gezien en kwam hussein mijn ophalen. Ik ben daarna naar YWCA gegaan om met Iris en Lotte te lunchen. Omdat de kindjes aan het slapen waren ben ik met Iris opzoek gegaan naar speelmatten voor de opvang. Ik wist dat er soort van rieten, plastic matten bestonden en dat ze ergens in Moshi wel te koop moesten zijn! Een man op de straat sprak ons aan en heeft ons geholpen. Uiteindelijk hebben we 3 matten gekocht, 2 voor buiten en 1 voor binnen! De kindjes waren er heel blij mee want nu kunnen ze op de grond lekker spelen en zitten. Rond 16:30 moesten we even naar de bank om dollars te pinnen voor de safari, alleen dit was niet gelukt omdat we eerst alles in shillings zouden moeten pinnen en dan zouden kunnen ruilen voor dollars. Dat zou betekenen dat er rond de €15 euro aan transactiekosten bij zouden komen en iedereen 4x zou moeten pinnen. Dat is niet handig, dus gaan we het morgen met emanuel proberen!

Na de bank zijn we naar mimosa gelopen om even te wifi’en en wat te drinken! En daarna zijn we met de tuktuk naar huis gegaan. Mercy had ugali gemaakt met groenten, dus we moesten met ons handen eten. De ugali was echt niet weg te krijgen dus met veel slokken water heb ik het uiteindelijk weggespoeld! Na weer een filmpje en wat masala thee ben ik naar mijn bedje gegaan! Morgen dag 2 bij de tandarts! Ik ben benieuwd!

Slaap lekker!! X

1. Christel van den Boer:
    2 oktober 2018
    "Blij" dat ik in hier naar de tandarts moet....Haha.
    Wat een bijzondere ervaring Friekie !!

Xxx
  2. Opa en Oma'.:
    2 oktober 2018
    wat heb ik een geluk dat ik niet naar de tandarts hoef.
    Het is een mooi verhaal en geniet morgen van je safari.
    Groetjes van Opa en Oma.dikke knuffel.
  3. Liezet Kuijpers:
    3 oktober 2018
    Wat een mooie ervaringen Freeke!! En wat kun je leuk schrijven. Slaap lekker en op naar een mooie nieuwe dag. Groetjes Liezet!!
  4. Marjan van den Bijgaart:
    3 oktober 2018
    He toppertje
    Weet je zeker dat je nog tandarts wil worden. Dit zijn wel bijzondere praktijken? Maar wat graag om dit allemaal mee te mogen maken
    Lekker genieten x