2 oktober 2018!

3 oktober 2018 - Moshi Urban, Tanzania

Dag 2 bij het ziekenhuis! Dit keer kon ik wat langer blijven liggen.. gelukkig! Om 07:30 stond mijn wekker! Als ontbijt had ik lekker pannenkoeken van Mercy! Yes, Yes, Yes! Daarna ben ik om 08:15 opgehaald door hussein om naar het ziekenhuis te gaan. Onderweg kwam emanuel me in de tuk tuk vergezellen. Hij moest ook naar het ziekenhuis maar daarvoor nog even langs “de bouwmarkt” om nieuwe verf te halen voor YWCA! Daarna zijn we doorgereden naar het majengo ziekenhuis en ben ik weer naar de tandheelkunde “kamer” gegaan. Ondertussen was Dr. Noelle, de vrouwelijke arts bezig met een patiënt. Zoals gewoonlijk zijn er weer een hoop kiezen getrokken! In de ochtend kwam ook een jongetje met zijn moeder binnen. Het jongetje had kiespijn, dus de kies moest getrokken worden. Hij was zo bang voor de tandarts dat zijn moeder hem in haar eentje niet stil kon laten liggen. Zijn vader moest erbij komen om te helpen. Ze hadden hem zo ongeveer in de houtgreep vast... niet echt een fijne ervaring voor hem! Dr. Noelle kwam met de naald en hij schreeuwde het echt uit. Hij zal wel nooit meer terug willen komen naar de tandarts, vrees ik! Ook dit is denk ik weer een verschil met Nederland. Bij ons wordt tijdens een afspraak alles haar fijn uitgelegd en wordt je op je gemak gesteld. Je hebt normaal contact met de tandarts en praat erover. Hier denken ze daar toch anders over! Het verhaal achter de patiënt is in Tanzania niet echt belangrijk. Tandartsen doen immers gewoon hun werk en meer niet!

De laatste patiënt had een restauratie nodig. Hee dit is iets nieuws! Dat had ik hier nog niet gezien. Er werden fijne materialen gebruikt en de vulling was een soort zelf gebrouwd kauwgomballetje! Het zag er uiteindelijk niet echt mooi uit. Het was mat en ruw en de kleur was totaal niet de kleur van de tanden van de patiënt! Maarja als het werkt dan maakt dat hier niet uit...

Rond 11:30 ben ik door Hussein weer opgehaald om naar YWCA te gaan. Lotte was naar de bank dus ik was alleen met Eveline en de kindjes! YWCA is zich echt goed gaan verbeteren! Eveline weet voortaan dat voor het eten de handjes gewassen moeten worden en dat na het eten de monden en handjes weer moeten gewassen worden! Ook de kindjes weten het nu steeds beter en sommige lopen zelf al naar de wasbak! Na het eten zijn alle kindjes naar bed gegaan en ben ik met Lotte en Iris gaan lunchen. Tijdens de lunch kwamen er nog een paar toeristen uit Spanje ons potloden en gummen geven, omdat ze dachten dat wij met kindjes aan het werk waren! Super tof van ze! Na de lunch zijn we met zijn drie gaan winkelen. We hebben 2 nieuwe posters gekocht, een over het alfabet en de ander over het cijfers in het engels!

Lotte is not even naar haar kledingmaker geweest voor haar kleding en daarna zijn we naar de bank gegaan om geld te pinnen voor onze aankomende safari die start op vrijdag! We gaan 4 dagen, serengeti national park, de ngorrongorro krater en een meer (dacht ik)! Maandag avond komen we weer terug!

Na het werk heb ik thuis nog even mijn handdoeken gewassen en kwamen mijn buurmeisjes gezellig nog even kletsen en helpen met de was ophangen. Mijn haren waren natuurlijk erg interessant, dus daar moest aan geplukt worden! Ook kreeg ik nog een hele mooie bloem en moest er een selfie worden gemaakt!

In de avond heb ik lekker pilau met kip, salade, groente en fruit gegeten! Dit was zonder koriander, dus lekker!!

Tijdens de film was ik zowat in slaap gevallen dus ben ik om 22:00 maar lekker naar mn bed gegaan!

Usiku mwema!XX

1. Opa en Oma'.:
    Hallo Freeke.
    Wat een mooi verslag en wat maak je veel mee.Heel veel mooie momenten op safari geniet er van .Is dat lekker pannekoeken smorgens???????????En die tandarts wat fijn dat het bij ons beter is.Nog fijne dagen en tot je volgende mail.Heel veel groetjes van ons en een dikke knuffel van Opa en Oma.
  2. Noor Coppens:
    Lieve Freeke,
    Wat een heerlijk verhaal weer over de tandheelkunde in Tanzania. Hopelijk kun je volgend jaar in Amsterdam tandheelkunde gaan studeren. Je gaat het dan vast anders doen dan daar in Afrika. Die zielige kindjes......ogerum......
    Ik zie op de foto's dat je al aardig gewend bent. Wil je wel naar huis over 2 weken?
    Wat neem je veel mooie herinneringen mee naar huis. Ik ben er jaloers op!
    Morgen nog een dagje werken en dan heerlijk op safari. Doedels moppie! dikke kus.
  3. Patricia Van wijk:
    3 oktober 2018
    Zo freeke (friekie) ik heb even een inhaalslag gemaakt.... maar wat geweldig leuk om te lezen allemaal een leerzaam ook.. heb besloten om goed voor m'n tandjes te zorgen en voorlopig maar gewoon hier naar de tandarts te gaan!! Veel plezier nog lieverd!! 💋❤